IT er både samlebånd og innovation

Der er lige kommet en ny rapport fra McKinsey om det afgørende i at kunne håndtere dobbeltheden af effektive produktionsgange uden slinger i valsen og så eksperimenterende forsøg der gerne må fejle så længe vi bare lærer af det.

Dobbeltheden af produktion og innovation er en klassisk strategisk problemstilling, så i sig selv er der intet nyt heri. Det interessante er så hvad den dobbelthed drejer sig om når vi taler om IT i december måned år 2010.

Det måske vigtigste punkt er, at koblingen af IT & KO er afgørende: Dét, der ud fra et rent IT synspunkt kunne være interessant at gøre, er det ikke når vi også anlægger en kommunikations- eller forretningsvinkel på sagen. Gartners 3 typer af kompetencer for en moderne CIO (se post herom) matcher ganske godt tankegangen hos McKinsey.

Et andet interessant punkt er, at web 2.0 interaktivitet bliver udpeget som et afgørende felt for innovation, der senere kan omsættes og implementeres bagud i organisationens produktionsgange. Her er det også væsentligt, at kriteriet for at eksperimentere ikke skal være kortsigtet rentabilitet. Det betyder dog ikke at ting i denne innovationsdimension som kaldes Enabling IT skal tage lang tid. Rapid Experimentation synes at være en ny kategori for en måde at undersøge f.eks. hvordan et produkt eller en ydelse vil blive modtaget, eventuelt udvikle eller justere det, og derefter bagud i organisationen sætte det i produktion. Uden at det tager en evighed. Business Velocity er en afgørende konkurrenceparameter, og Enabling IT kan klart medvirke til at komme forest i feltet.

Web 2.0 emnet er via et par fodnoter linket til tidligere artikler om interaktivitet og nye teknologier i forretningsprocessen – værdiskabelsesprocesser. Selv vi hurtigt er tilbage i 1997, så er ikke mindst denne artikel værd at tygge sig igennem. Det er som om ældre artikler fra før verden gik amok i 2.0 kaster et tydeligere blik på netop den interaktivitet som 2.0 idag er eksponent for.

Reshaping IT Management for Turbulent Times

https://www.mckinseyquarterly.com/Business_Technology/Application_Management/Reshaping_IT_management_for_turbulent_times_2707

The next revolution in interactions (2005) https://www.mckinseyquarterly.com/The_next_revolution_in_interactions_1690

A revolution in interaction (1997)  https://www.mckinseyquarterly.com/A_revolution_in_interaction_192

Managing Business Velocity At The Edge (låst artikel, skal lånes)
http://www.forrester.com/ER/Research/Report/Summary/0,1338,12847,00.html

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s