4 samtalefelter

Samtalefelter handler om hvordan vi kommunikerer med os selv og hinanden. Det er pt et begreb som ofte forbindes til Scharmers Teori U . Scharmers Teori U bliver brugt både inden for den meditative verden og inden for analyser af hvordan erhvervslivet kan skabe bedre grundlag for innovation.

I denne sammenhæng skal vi  grundlæggende have de 4 samtalefelter for øje, men herefter især være opmærksomme på hvordan IT-baseret kommunikation kan forhindre, fremme og på andre måder spille sammen med de 4 kommunikationsformer.

Scharmers  4 samtalefelter:
Downloading
Debat
Dialog
‘Presencing’

Downloading
Tale pænt. Tale ud fra det, de gerne vil høre. Høflige rutiner, tomme fraser. Autistisk system (jeg siger ikke, hvad jeg tænker).

Debat
‘tage bladet fra munden’. Tale ud fra det, jeg tænker. Divergerende opfattelser: jeg er mit synspunkt. Tilpassende system (jeg siger, hvad jeg tænker).

Dialog
Stille reflektive spørgsmål. Tale ud fra at se mig selv som del af helheden. Fra at forsvare til at spørge interesseret til andre menneskers mening. Selvrefleksivt system (jeg reflekterer).

‘Presencing’
Generativt/skabende flow. Tale ud fra det, der er på vej igennem. Stilhed, kollektiv kreativitet, flow. Generativt system (identitetsskift: det autentiske jeg).

Link til præsentation af grundlæggende elementer i teorien om samtalefelter www.folkeuniversitetet.au.dk/modules/GetFile.aspx?FileID=2708

Scharmer har flere eksempler, links kommer…

Link til dansk artikel der bruger andet lignende begreb om samtalefelter, men inden for en virksomhedskontekst http://mit.econ.au.dk/Afv/WP/wp2001-3hkt-et-al.PDF

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

